BUKU SASTERA (SRENGENGE)

 


            Srengenge merupakan sebuah novel karya salah seorang sasterawan negara terkenal Malaysia iaitu Shahnon Ahmad yang diterbitkan pada tahun 1973. Pada tahun yang sama, novel ini juga telah diangkat sebagai novel terbaik sepanjang tahun. Srengenge menurut Shahnon Ahmad berasal dari perkataan Jawa Kuno yang bermaksud matahari. Tapi dalam novel ini Srengenge adalah nama bagi sebuah bukit di sebuah kampung. Bukit Srengenge. Kewujudan sebenar Bukit Srengenge dalam novel ini dapat dilihat di Sik, Kedah, tempat kelahiran penulis, Shahnon Ahmad. Penduduk kampung di Sik itu memanggilnya dengan nama Bukit Enggang. Dari nama Enggang itu Shahnon Ahmad menukarkannya kepada nama Srengenge. Novel Srengenge ini telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa lain, antaranya bahasa Inggeris, bahasa Rusia dan bahasa Thai. Srengenge membawa konflik antara manusia dengan unsur-unsur animisme.

Shahnon Ahmad memulakan novel Srengenge ini dengan kata,

‘Srengenge tersergam hodoh macam setan.’ Permulaan novel ini seakan menceritakan segalanya yang tersirat. Srengenge dan setan. Bagaimana Bukit Srengenge telah dijadikan oleh setan sebagai bahan untuk menyesatkan penduduk Kampung Kaki Srengenge. Dan sifat setan itu sendiri tidak akan pernah berputus asa dalam membawa manusia ke lembah kesesatan.

Kampung Kaki Srengenge, sebuah kampung di mana penduduknya rata-rata bekerja menyara hidup sebagai pesawah. Sementara menunggu masa padi untuk dituai, penduduk kampung mengisi masa dengan aktiviti-aktiviti seperti menepuk pelanduk, menggetah puling atau punai, meracik tekukur, menjebak landak, di Bukit Srengenge ini. Konfliknya timbul apabila watak utamanya, Awang Cik Teh melahirkan hasrat untuk menutuh, menebas, memugar, membersihkan Bukit Srengenge itu. Bukit Srengenge yang menjadi tempat kebanyakkan penduduknya menghabiskan masa lapang menepuk, menggetah, meracik, dan menjebak. Hasrat Awang Cik Teh itu sudah pasti mendapat tentangan yang maha besar dari sekalian warga kampung. Tentangan terhadap hasrat Awang Cik Teh itu berpunca dari beberapa sebab dan keadaan. Antaranya kebiasaan penduduk kampung menepuk, menggetah, meracik, dan menjebak di Bukit Srengenge itu. Kebiasaan itu telah menjadi suatu nikmat besar kepada mereka apabila tiba waktu menunggu padi untuk dikutip. Dan kerana sebab itu mereka tidak mahu sesiapa mengganggu gugat keadaan Bukit Srengenge itu. Sebab lain kerana khalayak penduduk kampung percaya bahawa Bukit Srengenge itu ada yang menjaganya. Ada penunggunya. Ada datuk-datuk yang memeliharanya. Pantang dibuat yang tidak elok ke atas bukit itu. Nahas seluruh kampung binasa. Itu antara kepercayaan mereka. Itu adalah situasi yang biasa tergambar kepada penduduk-penduduk kampung, lebih-lebih lagi kampung yang berada di kawasan pedalaman. Mempercayai sesuatu kuasa selain dari kuasa Tuhan tanpa menafikan kuasa Tuhan itu sendiri. Kepercayaan mereka kepada Bukit Srengenge itu semakin menguat apabila Imam Hamad, (salah satu watak dalam novel) diserang penyakit ‘misteri’ sebaik pulang dari meracik tekukur di Bukit Srengenge dan sebaik sahaja menyatakan persetujuan dengan cadangan Awang Cik Teh, untuk memugar Bukit Srengenge itu. Kemudian, muncul pula watak Useng dalam novel ini untuk dijadikan sebagai seorang yang ‘berkebolehan’ mengubati sakit-sakit misteri seperti yang terkena pada Imam Hamad. Menurut Useng, penduduk Kampung Kaki Srengenge diberitahu bahawa Imam Hamad telah ‘tertegur’ oleh Bukit Srengenge. Useng sangat dipercayai oleh warga kampung. Maka bilamana katanya tertegur, maka tertegurlah punca Imam Hamad sakit itu. Dan bila kata Useng Bukit Srengenge harus dijamu, maka sekalian anak buah Kaki Srengenge harus wajib mempercayainya tanpa bantahan satu apa pun. Bukit Srengenge mesti dijamu baru Imam Hamad dapat sembuh seperti sediakala. Imam Hamad ditakdirkan meninggal dunia walaupun selepas Bukit Srengenge dijamu. Tapi penduduk Kampung Kaki Srengenge tetap mempercayai kuasa datuk-datuk yang menjaga Bukit Srengenge. Tetap memuliakan Bukit Srengenge. Sehingga sesiapa yang cuba memugar Srengenge diibaratkan seperti meruntuhkan madrasah, mencabut batu nisan, mengoyakkan al-Quran. Dan pasti Imam Hamad telah melakukan salah besar kepada Bukit Srengenge sehingga begitu sekali balasannya. Jangankan kata mahu memugar, berniat sahaja pun sudah seperti ibarat membunuh diri.

Comments

Popular posts from this blog

TOKOH MOTIVASI (DATO’ FADZILAH KAMSAH)

ISU SASTERA (PENGAJARAN SASTERA MELAYU DI SEKOLAH MASIH LEMAH)

ISU SEMASA (NEGARA MADANI)