ISU SASTERA (PENGAJARAN SASTERA MELAYU DI SEKOLAH MASIH LEMAH)


Pengajaran kesusasteraan Melayu di sekolah masih lagi dalam peringkat yang lemah sehingga memberi kesan kepada penggunaan bahasa Melayu dalam kalangan generasi muda. Sasterawan negara, Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh berkata ketika menjadi panel dalam sidang 8: Bahasa Melayu Tunjang Peradaban Bangsa bersempena Simposium Pengantarabangsaan Bahasa Melayu, pengajaran sastera di sekolah seharusnya diajar seperti pengajaran sastera Inggeris yang memberi kesan besar kepada ramai pihak termasuk dirinya sendiri. Pada masa sama, beliau juga hairan mengapa guru-guru bahasa Melayu hanya mengajar dari sudut permukaan sahaja, sedangkan pengajaran sastera yang baik akan cuba mendalami, mengorek dan mencungkil keindahan bahasa.

Ali Ahmad (1994) menyusur lebih jauh ke dalam makna kesusasteraan dengan mengupas asal-usul kata sastera. Menurutnya "sastera berasal daripada bahasa Sanskrita castra, yang disebut syastra, yang bererti kitab suci. Susastera memberi erti seni sastera atau seni bahasa, dan secara umumnya dimaksudkan persuratan. Tambahan ke di awal dan an di akhir kata susastera menyimpulkan maksud yang terdekat, iaitu kesenian persuratan yang bersifat halus dan indah. Seterusnya Hashim Awang et. al menghuraikan lagi maksud kata kesusasteraan dan menemui puncanya adalah daripada kata susastera. Kata susastera itu dipecahkan kepada dua bahagian iaitu su dan sastera. Dalam konteks cabaran dunia sastera, iainya dapat dikaitkan dengan perkembangan dan juga penerimaan masyarakat khususnya di Malaysia terhadap kesusasteraan Melayu. Dalam penerimaan tersebut, sudah pasti terdapatnya beberapa kelompok yang mana menerima dan juga tidak menerima dengan sepenuhnya dunia kesusasteraan Melayu ini.

Selain itu, dunia kesusasteraan Melayu juga saban hari semakin hilang di bawa arus pemodenan perlulah disekat. Perikiran negatif terhadap kesusasteraan Melayu perlulah dikaji seta diteliti semula supaya negara dapat membangunkan insan melalui pembacaan dan penghayatan karya yang dapat membentuk sahsiah diri, kepimpinan serta pola fikir yang positif. Perkara ini secara tidak langsung mampu memupuk sikap bertanggungjawab sebagai ahli masyarakat yang memahami dan menerima adat serta budaya pelbagai bangsa dalam pembentukan negara yang harmonis

Antara cabaran yang sangat ketara di dalam dunia sastera ialah kurangnya penawaran subjek Kesusasteraan Melayu pada peringkat institusi pendidikan seperti sekolah menengah. Dewasa ini, cabaran dunia Kesusasteraan Melayu ini sememangaya menjalar di negara kita lebih-lebih lagi pada golongan muda. Sebaliknya, mereka beranggapan kesusasteraan Melayu ini sebagai benda yang lama, klasik dan tidak relevan dalam dunia yung serba canggih ini. Hal in jika ditelusuri secara terperinci cabaran dunia Kesusasteraan Melayu ini bermula daripada peringkat sekolah dimana kurangnya penawaran subjek Kesusasteraan Melayu di sekolah.

Malahan terdapat banyak sekolah yang telah menggugurkan subjek in di sekolah berikutan kekurangan guru opsyen, tiada sambutan dan sebagainya. Kerajaan sepatutnva melalui Kementerian Pendidikan Malaysia perlu mengkaji semula keputusan untuk mewajibkan subjek kesusasteraan Melayu di sekolah. Bahkan memetik Pelan Hala Tuju Pendidikan Bahasa Melayu 2016 - 2025 menyatakan bahawa peranan utama sastera adalah untuk membina nilai insaniah dalam kehidupan manusia.

Generasi kita pada hari ini ramai yang memilih bidang pekerjaan yang gah bahkan ada lebih suka bekerja sendiri dengan perniagaan sekali gus menganggap pokerjaan disebalik kesusasteraan Melayu sebagai suatu yang cliché. Ada di antara mereka, yang beranggapan bahawa peluang pekerjaan dalam bidang Kesusasteraan Melayu tidak begitu meluas dan lebib memandang kepada aliran sains teknologi dan empayar perniagaan. Umpamanya, mereka ataupun golongan muda serta pelajar pada hari ini lebih meminati kursus-kursus yang bersifat praktikal serta industri yung memenuhi kehendak atau pasaran semasa. Namun begitu, mereka perlu sedar bahawa, dunia hari ini sangat memerlukan sains sosial termasuklah bidang kesusasteraan Melayu bagi menghadapi persaingan global yang begitu terkehadapan mayapada ini seusai dengan revolusi dunia 4.0. Maka. negara tidak boleh hanya fokus terhadap sains, teknologi, teknikal don matematik (STEM). Bahkan, ada juga ibu bapa yang mendorong anak-anak supaya menjurus ke dalam bidung pengajian STEM disebabkan faktor peluang pokerjaan yang lebih baik dan tangga gaji lumayan misalnya menjadi doktor perubatan.

Seterusnya, umum mengetahui bahawa rata-rata mahasiswa yang mengikut pengajaran dan pembelajaran dalam jurusan Kesusasteraan Melayu ini adalah dalam kalangan Generasi Z (Gen Z). Menurut Tapscott (2008), generasi Z adalah golongan yang dilahirkan pada tahun 1998 hingga 2009. Menurut Siti Mahani dan Nazlinda Ismail (2015), Gen Z in adalah Generasi teknologi kerana mereka telah mula melayari internet dan web seiring dengun usia mereka sejak mereka masih belum bercakap. Generasi Z telah dibimbing dan digalakkan oleh ibu bapa menggunakan dunia laman sosial sejak kecil lagi jadi mereka membesar di dalam dunia yang semuanya berhubung menerusi teknologi sejak dari awal lagi. Justeru it, tuntutan yang tidak dapat dinafikan adalah penerimaan mereka terhadap kaedah pengajaran yang disampaikan. Di zaman era teknologi maklumat yang semakin berkembang dengan pesat ini, kursus Kesusasteraan Melayu perlu diberi penambahbaikan dan penyesuaian agar dapat memenuhi kehendak pasaran semasa, lebih-lebih lagi pada zaman ledakan teknologi maklumat ini. Setiap Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) Kesusasteraan Melayu, perlu seiring dengan pembelajaran abad ke-21 yang menerapkan pelbagai kaedah dan teknik mengikut arus pemodenan semasa. Hal ini kerana, perkembangan sains dan teknologi ini mempengaruhi pelbagai bidang ilmu termasuklah Kesusasteraan Melayu kerana para pelajar lebih cenderung menggunakan teknologi terkini dalam segala urusan harian mereka.

Di samping itu, Kesusasteraan Melayu pada masa kini semakin mendapat perhatian kerana kemerosotan pengambilannya sama ada di sekolah mahupun universiti di Malaysia. Sekarang kita boleh lihat bahawa banyak sekolah sudah menutup dan tidak mengambil lagi mata pelajaran Kesusasteraan Melayu kerana tiadanya sambutan daripada para pelajar di sekolah tersebut. Menurut A. Razak Adam (2013) dalam dapatan kajian beliau dalam "Penawaran Subjek Kesusasteraan Melayu di Sekolah-Sekolah" mendapati berlaku penurunan yang ketara dari aspek bilangan sekolah yang menawarkan subjek Kesusasteraan Melayu serta bilangan murid yang mengambil subjek Kesusasteraan Melayu. Pada tahun 2002, terdapal 40 buah skolah yang menawarkan subjek Kesusasteraan Melayu pada peringkat SPM namun pada tahun 2011 cuma terdapat 15 buah sekolah sahaja yang masi menawarkan subjek Kesusasteraan Melayu untuk calon SPM. Ini menunjukkan berlaku penurunan sebanyak 64.5% dari segi bilangan sekolah yang menawarkan subjek Kesusasteraan Melayu di negeri Melaka dalam jangka masa 10 tahun.

Selain itu, mengingati kata-kata keramat Hang Tuah, "Tak akan Melayu hilang di dunia” semain samar-samar kedengaran malah generasi hari ini langsung tidak mengendahkan kata-kata keramat yang disampaikan. Saban hari, dunia menyaksikan orang Melayu semakin hilang kemelayuannya kerana tenggelam dengan ledakan pengaruh barat. Era serba canggih pada hari ini telab meranapkan lagi usaha bagi memperkenalkan kesusasteraan Melayu epada generasi baru. Malah menurut mantan Penasihat Sosiobudaya Kerajaan Malaysia, Tan Sri Dr Rais Yatim (2017), berkata orang Melayu ketika ini sudah hilang roh budaya Melayu dn perlahan-lahan hilang jiwa kemelayuan. Hal ini dikatakan demikian kerana masyarakat sering beranggapan bahawa kesusasteraan Melayu ini tidak mempunyai nilai yang tersendiri. Disebabkan itulah, kesusasteraan Melayu semakin luntur untuk dipelajari dan diterapkan di dalam diri. Hal ini dikatakan demikian kerana, apabila diteliti kembali kesusasteraan Melayu Malaysia sudah dianggap tidak penting lagi. Malah, ada yang beranggapan bahawa kesusasteraan Melayu ini merupakan matapelajaran yang kuno dan tidak sesuai dipraktikkan pada hari ini Perkara ini secara langsung telah memadam semangat Kemelayuan yang wujud sejak zaman berzaman.

Secara kesimpulannya, untuk membangunkan dan memperkasakan kesusasteraan Melayu, segala bentuk cabaran yang datang perlulah diambil berat dan dititikberatkan dalam merancang langkah yang efektif dan proaktif agar dunia sastera tidak tenggelam ditelan oleh zaman yang kian membangun ke arah puncak dunia. Gabungan tenaga pelbagai pihak yang memandang tinggi akan peradaban sendiri amat diperlukan dalam mengorak langkah demi langkah dalam mendepani cabaran yang dihadapi oleh dunia kesusasteraan Melayu. Di samping itu, rangkaian padu antara penulis, khalayak, karya, badan kerajaan, badan bukan kerajaan, sumber dana, dan peralatan canggih merupakan aspek dimana ianya akan membantu warisan melayu ini mendapat tempat khususnya di dalam negara Malaysia sendiri. Selain itu, kesedaran peranan media massa, jaringan komuniti bahasa dan sastera, manfaat sastera teknologi tinggi, pendokumentasian pengajian Melayu seluruh rantau, penciptaan persuratan baharu yong mencabar minda, dan pengukuhan konsep dan kepustakaan ilmu kesusasteraan Melayu sentiasa diperlukan agar ianya dapat melancarkan lagi langkah-langkah yang telah diatur oleh pihak yang berkenaan sepenti kerajaan dan juga Dewan Bahasa dan Pustaka untuk meningkatkan lagi darjat ataupun kedudukan kesusasteran Melayu di mata masyarakat. Kesusasteraan Melayu amat memerlukan transformasi yang lebib luas sifatnya dan menuntut kesungguhan yang progresif dari pelbagai pihak dan negara untuk meletakkan keuamaan ke arah memartabatkan kesusasteraan Melay serta memperkukuhkan kedudukannya di mata antarabangsa. Kesemuanya menuntut penghayatan, komitmen dan pengorbanan yang mendepani dengan kekuatan serta menggerakkan kebangkitan penggunaan bahasa Melayu, sekaligus menyahut cabaran peradaban Melayu dalam dunia global abad ke-21.

Comments

Popular posts from this blog

TOKOH MOTIVASI (DATO’ FADZILAH KAMSAH)

ISU SEMASA (NEGARA MADANI)